We wtorek 20 listopada 2018 roku w sali sesyjnej Urzędu Miejskiego w Wolsztynie odbyło się kolejne spotkanie z przedstawicielami firmy IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo Sp. z o.o. celem omówienia dokumentu pod nazwą „Opracowanie aktualizacji studium wykonalności dla projektu dotyczącego rewitalizacji linii kolejowej nr 357 (Luboń koło Poznania – Powodowo)”. W spotkaniu uczestniczyli między innymi: przedstawiciel Departamentu Transportu z Urzędu Marszałkowskiego Włodzimierz Finke, Przedstawiciele Polskich Linii Kolejowych w Zielonej Górze Mariusz Olejniczak, Krzysztof Zając, przedstawiciele Instytucji Kultury Parowozownia Wolsztyn Dariusz Gulowaty, Mariusz Kokornaczyk, Tomasz Opaska, przedstawiciele biura projektowego PL.architekci z Poznania Joanna Sypniewska, Bartosz Stanek, Tomasz Rajewski członkowie Towarzystwa Przyjaciół Wolsztyńskiej Parowozowni Andrzej Tomaszewski, Marcin Szymański, Przewodniczący Komisji Budownictwa – Jakub Lorenz, Gminę Wolsztyn reprezentowali: Burmistrz Wolsztyna Wojciech Lis, Zastępca Burmistrza Wolsztyna – Tomasz Spiralski, Naczelnicy Wydziałów: Inwestycji, Gospodarki Przestrzennej i Obrotu Nieruchomościami, Komunalnego i Ochrony Środowiska.
W/w opracowanie ma być podstawą do wystąpienia o dofinansowanie w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego oraz do sporządzenia dokumentacji projektowej modernizowanej linii.
Na wstępie Zastępca Burmistrza przedstawił plany inwestycyjne Gminy Wolsztyn na kolejne lata w ramach infrastruktury kolejowej. W pierwszej kolejności omówiono przedsięwzięcie inwestycyjne związane z rozbudową, przebudową i modernizacją budynków wolsztyńskiego dworca kolejowego z przeznaczeniem na zintegrowane centrum komunikacyjne wraz z zagospodarowaniem jego otoczenia. Zapoznano uczestników spotkania z planami przebudowy ciągu komunikacyjnego od dworca w kierunku parowozowni (wzdłuż ulicy Dworcowej). Przedstawiono także koncepcję rekreacyjnego zagospodarowania terenów pomiędzy torem kolejowym a Jeziorem, Berzyńskim z przeznaczeniem pod budowę miasteczka kolejowego wraz z ekspozycją parowozów. Efektem w/w działań ma być funkcjonalne powiązanie tych przestrzeni miejskich wykorzystując istniejące walory historyczne, architektoniczne oraz krajobrazowe miasta.
Przedstawiciele gminy Wolsztyn podtrzymali swoje stanowisko z uprzedniego spotkania, dotyczące uwzględnienia w studium wykonalności między innymi problematyki:
- modernizowana linia kolejowa winna być dostosowana do przebudowy dworca kolejowego na zintegrowane centrum komunikacyjne szczególnie w zakresie przebudowy peronu nr 1,
- usytuowania dodatkowych torów z przeznaczeniem pod ekspozycję parowozów po przeciwległej stronie dworca kolejowego,
- utrzymania propozycji wydłużenia przejścia podziemnego pod peronami w kierunku ulicy Kolejowej, mając na uwadze potencjalne zagospodarowanie terenów w sąsiedztwie Jeziora Berzyńskiego - przedstawiciele biura projektowego zaproponowali przejście w poziomie szyn, aby zmniejszyć koszty ewentualnej inwestycji mającej na celu rozbudowę przejścia podziemnego,
- budowy windy z tunelu podziemnego obsługujące pasażerów,
- utrzymania funkcji rampy wyładowczej, na długości ciągu komunikacyjnego w kierunku parowozowni - zdaniem przedstawicieli biura projektowego obsługa towarowa mogłaby się odbywać z toru nr 5 i 9, (możliwość przyjmowania składów towarowych długości do ok. 400 m),
- wyremontowania nieczynnego żurawia wodnego w okolicy peronu nr 1 i podłączenie go do wodociągu miejskiego celem obsługi wolsztyńskich parowozów,
- dostępu do wiaduktu w ciągu drogi krajowej nr 32 Zielona Góra- Poznań,
- remontu przejścia nad torami wzdłuż ulicy Poniatowskiego.
W pierwszym etapie całościowego opracowania zostanie wykonana analiza społeczno – gospodarcza usług kolejowych. Następnie wykonawca dokona analizę wariantów inwestycyjnych, analizę kosztów i korzyści na podstawie których ostatecznie zostanie sporządzona dokumentacja projektowa wybranego wariantu rozwiązań.
Na uwagę zasługuje fakt, iż modernizacja linii ma na celu między innymi skrócenie czasu dojazdu, poprawę przepustowości linii, zwiększenie dostępności przestrzennej dla transportu kolejowego, przejęcie transportu pasażerskiego z gałęzi mniej przyjaznych dla środowiska, zwiększenie maksymalnej prędkości pociągu do 120 km/h.