Uprzejmie informujemy, iż zakończyło się postępowanie o wydanie pozwolenia na budowę zintegrowanego centrum komunikacyjnego z wielofunkcyjnym dworcem kolejowo – autobusowym w Wolsztynie wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Po uzyskaniu stosownych uzgodnień m.in. ze spółek kolejowych oraz konserwatora zabytków Wojewoda Wielkopolski wydał długo oczekiwane pozwolenie na budowę.
Pozwoli ono na wszczęcie kolejnego etapu, jakim będzie ogłoszenie przetargu na budowę dworca kolejowo-autobusowego w Wolsztynie. Obecnie trwają prace mające na celu przygotowanie specyfikacji przetargowej.
Warto wspomnieć, iż Gmina Wolsztyn złożyła wniosek o dofinansowanie tej inwestycji w kwocie ponad 4 mln. złotych. Rozstrzygnięcie konkursu jest przewidziane do końca bieżącego roku. Inwestycja będzie realizowana bez względu na wynik konkursu.
W budynku dworca oprócz podstawowych pomieszczeń niezbędnych do obsługi pasażerów takich jak: poczekalnia, kasy biletowe, toalety i restauracja zaplanowano także tzw. kino społecznościowe dla 30 widzów (również na realizację tego zadania został złożony wniosek o dotację), centrum informacji miejskiej, a także pomieszczenia biurowe na ostatniej kondygnacji. Celem inwestycji jest podniesienie standardu obsługi podróżnych poprzez poprawę jakości i atrakcyjności budynków dworcowych, jak i bezpośredniego ich otoczenia. Mamy nadzieję, że po zakończonej inwestycji dworzec stanie się prawdziwą wizytówką naszego miasta, jak i dobrym przykładem dla innych.
Cały koncept nowego węzła komunikacyjnego opiera się na bardzo silnym kontraście i kontekście: istniejącego modernistycznego dworca, nawiązań do historii w postaci parowozów i czynnej parowozowni oraz nowoczesną, ekspresyjną linią zadaszeń i nowoczesnych elementów małej architektury.
W ramach inwestycji planuje się kompleksową przebudowę i nadbudowę istniejącego budynku dworcowego, budowę zadaszeń, ramp i schodów zewnętrznych, budowę placu manewrowego autobusowego wraz z peronami obsługującymi pasażerów komunikacji autobusowej. Od strony ul. Dworcowej zaprojektowano przed budynkiem ogólnodostępny plac dworcowy z zegarem w postaci dominanty przestrzennej. To tu zlokalizowano w ramach kolejnego zadaszenia całodobową toaletę i parking rowerowy. Wśród ławek i donic z drzewami zaprojektowano miejsce na tablice informacyjne. W całym założeniu pojawiają się te same materiały wykończeniowe i mała architektura.
Wszystkie nowe zabudowy są utrzymane w kolorystyce czarno – czerwonej (nawiązanie do koloru parowozów) i wykonane ze stali. Zadaszenia niemal okalają cały budynek: są zadaszeniem peronu kolejowego i autobusowego, daszkami nad wejściem do budynków czy wiatami na rowery i taksówki. Całe założenie zostało tak zaprojektowane, by nie przytłaczało skalą. Jest dopasowane do skali miasta i zabudowy sąsiedniej. Wiaty zaprojektowano na różnych poziomach przez co nie dominują – zwłaszcza od strony ul. Dworcowej – i płynnie przechodzą w ulicę.
Dostępność z ul. Dworcowej do autobusowego placu manewrowego zapewniono projektując jednokierunkowy wjazd i zjazd. Dojście do budynku wykonuje się jako utwardzone. Na zewnątrz różnicę wysokości w stosunku do istniejącego budynku i peronu wyeliminowano projektując rampy poprzecinane schodami. Dzięki czemu nie tylko zapewniono dostęp dla niepełnosprawnych, ale ułatwiono także poruszanie się pasażerom (np. z walizkami, wózkami). Cała kompozycja schodowo – rampowa pełni również funkcję ławek i miejsca oczekiwania podróżnych, czy też będzie wykorzystywana jako platforma widokowa w czasie organizowanych parad parowozów.
Nawierzchnie peronów oraz plac przy budynku dworcowym projektuje się z płyt betonowych 50*50cm. Stopnie schodów z prefabrykowanych płyt betonowych. Wzdłuż ul. Dworcowej przed budynkiem dworca zaprojektowano miejsca postojowe: 11 ogólnodostępnych, 2 dla osób niepełnosprawnych oraz 2 typu Kiss&Ride.
Autrem projektu jest Bartłomiej Bajon szef zespołu PL.architekci